Tuesday 12 September 2017

Pak Pandir dan pisang bakar






     Pada suatu hari,di Kampung Beringin pendam Pak Pandir dan isterinya Mak Andeh sibuk mengerjakan ladang padi mereka.Mereka bertungkus lumus merumput supaya anak padi yang baru bercambah tidak ditenggelami rerumput ataupun tumbuhan liar yang lain.Mereka begitu khusyuk bekerja sehinggalah ke tengahari.

     Setelah sudah tidak tahan melawan keterikkan mentari dan rasa lapar mereka akhirnya berhenti.Pak Pandir membawa perkakas-perkakas yang digunakan untuk merumput sebentar tadi ke pondok manakala Mak Andeh pula bergegas ke kebun mereka yang berdekatan dengan ladang untuk memetik sesikat pisang buat makan tengahari kerana beras mereka cuma tinggal sedikit sahaja lagi.Sempat dia berpesan supaya Pak Pandir menyalakan api.
 
      "Harap-haraplah Andeh tak ambil ubi lagi.Perut aku dah muak makan ubi hari-hari.",bisik Pak Pandir sendiri sambil tangannya sibuk menyusun ranting-ranting untuk menyalakan api seperti mana yang disuruh oleh Mak Andeh sebentar tadi.Setelah itu,dia duduk merehatkan diri.Angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa itu terasa begitu mengasyikkan.Mengusir pergi rasa panas membakar bekerja dibawah teriknya matahari sebentar tadi.

   Dikejauhan disana,kelihatan Mak Andeh yang tergesa-gesa membawa sesikat pisang yang sedang masak ranum ditangan.Pak Pandir tersenyum riang.Dia sudah lama 'mengidamkan' pisang bakar namun Mak Andeh sering membakar ubi untuk makan tengahari mereka.

     "Lebar senyuman kau Pandir?.Suka sangatlah tu.",kata Mak Andeh separuh menyindir apabila sampai ke pondok.Pak Pandir mengangguk kepalanya laju.Memang dia tengah kecur liur sekarang memandangkan dia menunggu begitu lama untuk merasa pisang yang ditanam mereka pada tahun lepas itu.

    Mak Andeh mengasingkan pisang tersebut sebiji-sebiji sebelum dibakar didalam api.Pak Pandir pula sudah tercongok dihadapan para untuk menunggu pisang tersebut siap dimasak.Mak Andeh hanya mampu menggelengkan kepalanya.Sementara menunggu pisang yang dibakar tadi masak ,Mak Andeh bercadang sungai untuk mandi memandangkan badannya terasa sangat panas dan melekit.

       "Pandir?,aku mahu ke sungai untuk mandi.Kalau pisang sudah masak,kau makan dahulu.Tinggalkan aku sedikit.Tapi ingat,buang kulit pisang itu terlebih dahulu.Sejukkan baru makan.",sempat dia berpesab sebelum bangun keluar dari pondok untuk menuju ke sungai.Pak Pandir menganggukkan kepalanya tanpa melarikan pandangan walau sekejap dari memandang pisang-pisang tadi.

    Setelah menunggu beberapa detik,Pak Pandir mengeluarkan pisang dari api menggunakan penyepit kayu.Pisang-pisang tersebut sudah masak dan baunya sungguh menggiurkan.Tanpa berfikir panjang pak Pandir terus menyumbat sebiji pisang yang bersaiz kecil dan masih berkulit lalu terus menelannya.Sebaik sahaja pisang tadi turun melalui tengkoroknya rasa panas yang tidak tertanggung terasa begitu menyeksa.

     Pak Pandir menjerit kuat sambil berguling-guling kesakitan namun pisang tadi tidak dapat dimuntahkan kembali.Akhirnya Pak Pandir mati disebabkan kebodohan dan kegelojohannya memakan pisang bakar tadi.

5 comments:

  1. BErapa kali mati Pak Pandir ni, masa memburu mati, masa makan pisang bakar mati....adehhh

    ReplyDelete
  2. pak pandir jadi macam wok lor juga akhirnya

    ReplyDelete