Thursday 28 September 2017

Cerita Helang dan Ayam

 
    Pada Zaman dahulu,Helang dan ayam bersahabat baik.Mereka sering bersama-sama setiap hari.Walaupun begitu,Ayam tidak boleh terbang seperti Helang.

     Maka pada suatu hari,apabila Helang mengunjungi Ayam seperti biasa,Ayam cuba mengorek rahasia bagaimana Helang boleh terbang."Sahabatku,kita sama-sama punya sayap tapi kau boleh terbang dan aku pula tidak.Bolehkah kau mengajariku cara kau terbang??",soal Ayam berhati-hati.Dia selalu mencemburui Helang yang sering terbang nun jauh tinggi di udara.

      Helang mengeluh.Dia serba salah untuk memberitahu Ayam."Kau boleh terbang juga sahabatku.Cuma kau tidak berusaha.",Dalih Helang.Ayam pula mengeluh.Dia tahu Helang menyembunyikan sesuatu dari pengetahuannya.

     "Baiklah..Mulai hari ini aku akan berusaha keras supaya boleh terbang seperti Kau.",Kata Ayam penuh semangat.Dia tahu dia tiada pilihan lain selain mencuba sedaya-upaya dengan harapan Helang akan mengasihaninya.Helang hanya tersenyum.

    Mulai hari itu,Ayam sering mencuba terbang walaupun berkali-kali jatuh.Dia sengaja mencari tempat yang tinggi-tinggi untuk mencuba terbang supaya Helang kasihan melihatnya jatuh kesakitan setiap kali.Hari demi hari Helang yang baik hati itu,akhirnya memberitahu rahasianya boleh terbang kepada Ayam.

    Ayam berasa sangat gembira dan tidak sabar untuk terbang seperti Helang.Helang menyerahkan kepadanya Jarum ajaib yang digunakan untuk menjahit kedua-dua belah sayapnya yang menjadi punca untuk dia boleh terbang itu."Jarum ini adalah harta warisan turun temurun ku.Jadi janganlah kau menghilangkannya walau atas sebab apa sekali pun kerana aku tidak akan pernah memaafkan mu untuk itu.",Kata Helang tegas sebelum terbang pergi.


   Ayam bersorak gembira.Setelah siap menjahit kedua-dua belah sayapnya itu nanti dia juga akan menjadi seperti Helang.Tanpa membuang masa,Ayam menjahit Sayap kanannya terlebih dahulu.Awan yang mulai mendung tidak diperdulikan kerana dia begitu teruja untuk terbang seperti Helang.

    Semasa masih belum habis menjahit Sayap Kanannya,hujan mula turun perlaha-lahan sebelum menjadi lebat.Walaupun demikian,Ayam masih tidak berganjak dari tempatnya dan teruskan kerja menjahit sayapnya.Dia terus lupa amaran Helang agar tidak menghilangkan Jarum ajaib warisan keluarganya itu.

     Tidak lama kemudian,Ayam siap menjahit Sayap Kanannya.Ketika ingin mula menjahit Sayap Kirinya pula,guruh berdentum kuat bergema membuatnya terkejut lantas melepaskan Jarum yang dipegangnya tadi ke tanah.Disebabkan Hujan yang deras dan cuaca yang mendung,Ayam tidak dapat mencari Jarum tersebut sehinggalah ke hari ini.

     Apabila Helang datang untuk meminta Jarumnya keesokkan hari,Ayam memberitahu bahawa dia terhilangkannya dan memohon maaf kepada Helang.Namun Helang sangat marah kerana dia telah pun memberi amaran kepada Ayam agar tidak menghilangkan Jarumnya itu semalam dan memutuskan persahabatan mereka.

     "Mulai hari ini,kau dan aku bukan lagi Sahabat.Aku akan memusuhi semua keturunanmu sehinggalah kau menemui kembali Jarum ajaibku!!",teriak Helang marah sebelum terbang pergi dengan dendam.Ayam pun berasa sangat bersalah dan menyesal kerana ketamakkannya untuk terbang sehingga melupakan amaran Helang agar tidak menghilangkan jarumnya.Dia boleh sahaja menjahit sayapnya itu hari ini,namun kerana terlalu gopoh untuk terbang dia terus menjahitnya dalam keadaan cuaca yang mendung dan hujan.

   0leh sebab itu,sehinggalah keh hari ini Ayam selalu disambar oleh Helang ketika berkeliaran mencari makanan.Dan Ayam juga hanya boleh terbang rendah sahaja kerana tidak sempat menjahit kedua-dua belah sayapnya.Selain itu,sehingga ke hari ini Ayam sering menunduk mematuk-matuk tanah untuk mencari Jarum Helang yang telah hilang dengan harapan untuk menemuinya kembali.
 

No comments:

Post a Comment