Thursday 28 September 2017

Cerita kerbau dan Harimau



    Pada zaman dahulu,disebuah hutan terdapat seekor harimau yang ganas dan suka menganggu ketenteraman binatang-binatang lain di hutan itu.Semua binatang takut kepadanya kecuali Sang Kancil.

   Pada suatu hari,ketika sedang memburu makananannya,Harimau dihempap sebatang kayu yang besar.Harimau menjerit-jerit meminta pertolongan namun tiada seekor pun binatang yang sudi menolongnya.

   Setelah hampir mati kesakitan,Sang Kerbau yang kebetulan lalu dikawasan itu datang          

menolongnya.Dengan tubuhnya yang besar dan sasa serta tanduk panjangnya yang kuat itu,senang sahaja bagi Sang Kerbau untuk mengangkat kayu yang menghempap tubuh Harimau itu.



      Harimau yang telah terlepas dari hempapan kayu tadi terus menyambar kaki Sang Kerbau pula.Dia tidak menghargai langsung pertolongan Sang Kerbau kerana dia lebih mementingkan nafsu makannya.Sang Kerbau terkejut lalu menjerit meminta pertolongan dan cuba meronta-ronta untuk melepaskan diri namun gigitan Harimau terlalu kuat mencengkam kakinya.

    Sang kerbau berasa sangat menyesal kerana menolong Harimau itu sebentar tadi.Namun ketika Harimau sudah mahu mengigit lehernya,Sang Kancil muncul sambil menunduk hormat.

   "Ampun Tuanku Raja Harimau.Hamba Sang Kancil sedang mencari makanan disekitar sini kemudian terdengar jeritan Sang kerbau lalu Hamba kemari.",kata Sang Kancil penuh hormat sambil sempat melihat ke arah Sang Kerbau yang sudah pun terduduk keletihan dan kesakitan.

   Harimau memandang ke arah Sang Kancil lalu mengukir senyuman kemudian tertawa.
"Beta ingin bersantap.",balasnya sambil menunjuk ke arah kerbau yang terduduk itu.Harimau juga dengan bangganya membahasakan dirinya sebagai "Beta" setelah mendengar Sang Kancil memanggilanya "Tuanku" sebentar tadi.

    Sang Kancil tersenyum."Kalau Tuanku yang Maha Mulia tidak keberatan,bolehkah melakonkan semula apa yang terjadi sekali lagi supaya Hamba faham??",soal Sang Kancil mengatur strategi untuk menyelamatkan Sang Kerbau.Harimau terdiam seketika untuk mempertimbangkan permintaan Sang Kancil.

    Setelah lama,berfikir dia akhirnya bersetuju.Sang Kancil pun mengarahkan Sang Kerbau Meletakkan kembali kayu tadi diatas tubuh Harimau seperti pada awalnya. Sesudah itu,Sang Kancil pun memandang Sang Kerbau dengan senyuman.

   "Sepatutnya binatang macam Harimau ni tak layak untuk kau bantu,Kerbau.Aku harap lain kali kau akan lebih berhati-hati",Kata Sang Kancil seraya menasihati Sang Kerbau kemudian berlalu pergi meninggalkan mereka.

    Sang Kerbau memandang Harimau yang sedang kesakitan dibawah pokok kayu besar itu dengan rasa kasihan.Walaupun begitu,dia memutuskan untuk membiarkan Harimau tanpa menolongnya sekali lagi.Sang Kerbau turut mengatur langkah pergi tanpa memperdulikan raungan kesakitan Harimau.

    Lama kelamaan raungan kesakitan Harimau pun hilang.Apabila esok harinya tiba,Harimau sudah pun mati dibawah hempapan pokok kayu itu.



(Moral of the story:Buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat)..

2 comments: